2013-08-29

Matlagning verktyg





För att vara ärlig med er, jag är helt mot matlagning maskiner som Thermomix och dessa grejer. Faktiskt, sedan 2 år sedan vispade jag grädde med händerna: en behållare med is, flytande grädde, socker och röra min arm på ett galet sätt! Det hände så till jag fick från mamma en maskin för att göravisgrädde på 10 minuter. Men även om jag vet att det är lättare och jag verkligen sparar mycket tid, jag känner fortfarande i mitt hjärta som en fuskare (dumt, eller hur?). 

I alla fall ska jag visar här 4 saker som gör mitt liv mycket enklare och jag tror faktiskt att det är riktigt coolt. De flesta var presenter, annars tvivlar jag om jag har även köpt dem.

Jag ska börja med!

"KAKA-TESTARE": Detta är en stål-pinne för att kontrollera om insidan av dina kakorna är klara eller inte. Om du införa pinnen i kakan och det kommer ut helt torr, då det är lagat. På den motsatta, om det kommer ut med kakanresten då kakan behöver mer tid. Innan jag fick det använde jag träpinnar (de som jag använder för att göra grillspett). Det var ok och det var billig men det var inte så hygieniskt som en stål pinne och jag var tvungen att använda en ny pinne för varje prick.
Jag fick detta i Åhlens i Göteborg (Sverige).

Pris: 5€

BURKÖPPNARE: Den första grejen jag tänkte på var: 'det är bara dumt och det ska förbli värdelösa i köket'. Jag måste säga att min pojkvän var den första att säga: 'det här kommer att göra vår livet lättare och det kommer att stop dig att öppna en burk som du dödar någon', och foöstöra knivar, måste jag tillägga också. Och ärligt talat, jag använder det mycket. Och det betyder mycket. Vi försöker att köpa saker i kristall burkar snarare än i metalburkar så föreställa dig hur många jag kan öppna med detta.

Pris: 6€

RISKOKARE: Jag måste erkänna att jag kan inte koka ris. Inte hur man koka den än att koka den: jag aldrig får den exakta punkten av det och det antingen är ro eller överkokt ris. Gränsen kom när jag köpte premium tonfisk och riktig bra lax för att göra makis och riset hamna överkokt och klibbig. Jag gråter nästan. Så slutade jag att koka ris tills vi hitta denna lilla frälsning i Privalia. Det är fantastiskt. Perfekt. Det kokar perfekt ris för mig. Det tar bara 8-10 minuter och du har risen kokat.

Pris: 19€

DROPP STOPPARE (vin): Om du är trött att se sista droppen går direkt till din bordsduk, köp den grej! Jag lovar att du kommer inte att händtvetta igen bordsduken eftersom servera vinet. Det absorbera verkligen sistan droppen som kan halka av flaskan.

Pris: 3€

Har du någon favorit matlagning verktyg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...