2013-07-11

Gazpacho

 Ingredienser (4 potioner)
  • 5 tomater (1 kg.)
  • 1 gurka (250 gr.)
  • 1/2 grön paprika (60 gr.)
  • 1 söt lök (100 gr.)
  • 1 morot (50 gr.)
  • 1/2 vitlöksklyfta
  • 1 skiva sandwichbröd
  • 30 ml olivolja
  • 15 ml balsamvinäger
  • Salt
  • Vatten
Elaboration
Första du bör veta om gazpacho: det finns inga rätt åtgärder för ingredienser. Här publicerar jag de vanliga, men du behöver inte oroa dig om du lägger till mer gurka eller 10 gr. mer av grön paprika (ja, var försiktig med vitlök! ;)

Nyckeln är att hitta det sättet du gillar mest. Märk väl att min pojkvän och jag har olika recept för gazpacho och jag gillar dem båda.

Men grejen som vi allar är överens är att gazpacho är vårt flytande guld (vill veta om dess historia? Läs här). Det är färgglatt, fräsch, frisk, elegant och framför allt, lätt att förbereda! Det enda du behöver är EN BRA KNIV! (Haha! Jag VET att jag är för tråkigt med detta uttalande, men i detta recept måste du ha en!)

Välj även en mixer. Jag har alltid gjort det med en vanlig stavmixer. Eftersom vi fick en blandare förra året, vi gör gazpacho med det. Det är renare och du behöver inte göra mycket ansträngning: tryck bara på knappen och håll locket (bara i fallet!)

Det första vi måste göra är skala och hacka. Jag börjar alltid med de hårda torra grönsakerna som morot och lämna tomaterna till slutet. Starta sedan genom att skala och hacka moroten. Lägg det i behållaren. 
Gör samma sak med lök och gurka. 
Nu, innan du fortsätter med resten av ingredienserna, ta del av bröd och lägg på en tallrik. Tillsätt vatten tills den är helt täckt och låt den tills du är klar med all hackning.
Fortsätt att skala och hacka! Det är dags för vitlöken, grön paprikan och tomaterna. 


Nu har du allt i blandaren (är inte det trevligt hur behållaren ser ut?!). Tryck på knappen och ha tålamod. Strukturen av gazpacho måste vara en vätska, som en soppa. Jag personligen gillar inte att ha klumpar. Min maskin tar minst 3-5 minuter. 

Tillsätt sedan brödet (som innehåller vatten) och blanda den i 1 minut.

När du märker att det är gjort, måste vi förbättra smaken av grönsakerna. Häll olivolja och även balsamvinäger. Detta är min personliga touch som jag inte använder vanlig vinäger. Tillsätt salt och blanda igen. ALLT KLART!

Nu är det dags att smaka innan servering. Det är lätt att ändra smaken genom att tillsätta mer salt eller mer tomat. Kanske lite mer vitlök om du gillar kryddig mat eller mer morot, om du föredrar sötare smak.

Hur som helst, är gazpacho alltid ett bra första kurs för en sommar dag och ett enkelt sätt att äta grönsaker :)

Har någon av er en annan recept att dela?


Njut av er Spanska Kitchenetters!


Viktig anmärkning:
Vi gör gazpacho en gång per vecka och lägga den i tupperwares. Efter 24 timmar gazpacho blir tätare. Bara blanda det med en sked. Efter det, om du känner för, tillsätt mer vatten. Gör det inte innan blandningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...