2013-07-04

Donosti (San Sebastián) Gastro-tour

Ni vet alla vad tapas är, och ja, vi alla älskar dem! Men om jag pratar om montaditos eller pintxos, vet du skillnaden? Denna webbplatsen förklarar det mycket väl:

TAPAS = mellanmål
Montadito = mat på bröd
Pintxos = mat på en pinne

Detta inlägget är en översyn om pintxos! Bästa pintxos är någonsin i Donosti (San Sebastián, Baskien, norra Spanien). Jag hade chansen att vara där för några veckor sedan och, som alltid, på plats och maten bara förvånade mig. Ok, den här gången var maten och platsen, eftersom jag hade så dåligt väder.


"Gå att ätta pintxos" är alltid en av mina favoriter saker att göra där. Det är enkel, du måste bara gå från baren till baren och ta pintxos och cañas (25 cl glas öl) eller en txakoli (baskiska vitt vin); den är typ en pubrunda med mat också. Vanligtvis har du 1-2 pintxos och 1-2 drinkar i en bar och sedan gå vidare till den andra.



Den gamla staden var mitt val den här gången (på grund av jobb jag kunde kunde besöka något annat). Förnöja er med denna pintxos samling:


TXANGURRO Creppe
Txangurro är ett baskiskt namn för en spindel krabba som har lite kött men med massor av smak. Det var smidigt i munnen och mycket välsmakande.

Perfekt att serveras med en txangurro kräm eller en piquillo pepparsås.
Bättre att äta det med en txakoli än en öl.


 

FOIE
Serveras i ett lager av bröd, om de ger dig bra foie du inte behöver något annat mer än några nypar av salt.
Det är också mycket viktigt att inte laga det för mycket, annars förlorar det sin konsistens och smak.
Om du kan ha ett gott rött vin med det, det är perfekt. Kanske en Ribera del Duero skulle passa perfekt.

Bar Sport


Fermín Calbetón, 10
20003 - Donostia
T. 943 426 888


 
NÖTKÖTT TACO MED FLINGOR
Fantastisk kött! Till slut, som jag sa, det var bara kött, men pintxo var mycket stilig, serveras på en bas av flingor och rött vin minskning.
Dessutom var platsen fantastisk. Den är placerad i San Telmo Museet, en mycket modern och öppen plats där du kan dela goda pintxos med människor över hela världen.


BERGET AV BLÄCKFSIK OCH TORSK MED GRÖNSAKER
Är inte denna presentation bara otroligt? Jag frågade faktiskt mig själv vad berget var att det var mycket bra gjort! Det var konst vid första anblicken, som museet självt


Bokado de San Telmo


Plaza Zuloaga, 1
20003 - Donostia
T. 943 57 36 26


Så här är det litle gastro-turné hade jag. Hoppas du haft det och tveka inte att besöka Baskien, det är magiskt!
 




Typsnitt
Piccavey.com
Txakoli

Txangurro
San Telmo Museum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...