2014-08-17

Hemgjorda energibar :: Barritas energéticas caseras


Som du säkert har märkt har jag inte varit att publicera recept varje vecka. Anledningen är inte att jag har inte matlagat eller att jag har varit på semester (det hände också, förstås), så är det att jag har varit för lat på sistone. Men jag försöker att vara tillbaka för att omfamna matlagning-pics rutin att kunna posta varje söndag.
Den här veckan ger jag en super hälsosam energibarer att du snabbt kan göra och att de är perfekta att ha som snacks på morgonen.

Ingredienser 

  • 30 gr. av mandlar 
  • 80 gr. av russin 
  • 100 gr. av dadlar


 


Fördjupning
En av de bästa sätten att mäta ingredienserna för era barer använder en kopp som mätverktyg (som ni kan se på bilderna). När du har fått alla ingredienser redo vi kommer att börja fylla i brytaren.

Lägg dadlar och russin.

Lägg sedan till mandlarna (jag tillägg lite nötter också!). Nu krossa dem alla för 1-2 minuter. Placera degen på en plastfolie.

Poängen här är att bygga upp lätt ätbara barer som du kan äta i en tugga. Så, täcka degen med plastfolie kvar och trycker med handen tills du får en kompakt deg.
Jag drar en 1,5 cm bred kvadrat och slutligen formade en stor bar att skära den i små ettor efteråt.
Om det är en varm sommar där du bor (som i Barcelona!) lägg den stora baren i kylen i 20 minuter så att det blir lättare att skära.

Nu finns det ingen ursäkt för att ha en energisk hälsosamt mellanmål mellan måltiderna!


Font: Original recept här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...